10. studeni 2020. Renata Puljiz Informatika i uredsko poslovanje
Digitalne tehnologije dramatično preoblikuju industriju za industrijom. Mnoge tvrtke čine velike napore za promjenama kako bi ulovile blagodati ovih trendova ili jednostavno kako bi išle u korak s konkurencijom. U McKinseyovom globalnom istraživanju o digitalnim transformacijama, više od osam od deset ispitanika kaže da su njihove organizacije poduzele takve korake u posljednjih pet godina. Ipak, uspjeh u tim transformacijama pokazao se nedostižnim. Iako su ranija istraživanja otkrila da manje od jedne trećine organizacijskih transformacija uspijevaju poboljšati performanse tvrtke i održati te dobitke, najnoviji rezultati otkrivaju da digitalna transformacija ima još nižu stopu uspješnosti.
Rezultati ispitanika koji izvještavaju o uspjehu ukazuju na 21 najbolju praksu, što sve čini digitalnu transformaciju vjerojatnijom za uspjeh. Te se karakteristike dijele u pet kategorija: vodstvo, izgradnja sposobnosti, osnaživanje radnika, nadogradnja alata i komunikacija. Te kategorije sugeriraju gdje i kako tvrtke mogu započeti kako bi poboljšale svoje šanse za uspješno uvođenje digitalnih promjena u svoje poslovanje.
Digitalna transformacija: još teža provedba
Godine istraživanja transformacija pokazale su da je stopa uspjeha tih napora stalno niska: manje od 30 posto tvrtki uspije. Ovogodišnji rezultati sugeriraju da je provedba digitalne transformacije još teža. Samo 16 posto ispitanika kaže da su digitalne transformacije njihovih organizacija uspješno poboljšale performanse i opremile ih za dugoročno održavanje promjena. Dodatnih 7 posto kaže da su se performanse poboljšale, ali da ta poboljšanja nisu održana.
Čak se i digitalno pametne industrije, poput visoke tehnologije, medija i telekoma, bore. Među tim industrijama stopa uspjeha ne prelazi 26 posto. Ali u tradicionalnijim industrijama, poput nafte i plina, automobila, infrastrukture i farmaceutskih proizvoda, digitalne transformacije još su izazovnije: stope uspjeha padaju na između 4 i 11 posto.
Stope uspjeha također se razlikuju ovisno o veličini tvrtke. U organizacijama s manje od 100 zaposlenih ispitanici imaju 2,7 puta veću vjerojatnost da će izvijestiti o uspješnoj digitalnoj transformaciji od onih iz organizacija s više od 50 000 zaposlenih.
Bez obzira jesu li napori za promjenama uspjeli ili ne, rezultati ukazuju na nekoliko zajedničkih osobina današnjih digitalnih transformacija. Kao prvo, organizacije imaju tendenciju gledati prema sebi kad čine takve promjene. Najčešće citirani cilj digitalnih transformacija je digitalizacija operativnog modela organizacije, koji navodi 68 posto ispitanika. Manje od polovice kaže da im je cilj bilo lansiranje novih proizvoda ili usluga ili interakcija s vanjskim partnerima putem digitalnih kanala.
Važna uloga usvajanja novih tehnologija
Digitalne transformacije također imaju široki opseg. Osam od deset ispitanika kaže da su njihovi nedavni napori na promjenama uključivali ili više funkcija ili poslovne jedinice ili cijelo poduzeće. Uz to, usvajanje tehnologija igra važnu ulogu u digitalnim transformacijama. U prosjeku ispitanici kažu da njihove organizacije koriste 4 od 11 tehnologija o kojima smo pitali, s tradicionalnim web alatima koji se najčešće citiraju i koriste u velikoj većini.
Istodobno, rezultati uspješnih transformacija pokazuju da te organizacije primjenjuju više tehnologija nego druge. To bi se moglo činiti neintuitivnim, s obzirom na to da bi širi niz tehnologija mogao rezultirati složenijim izvršavanjem inicijativa za transformaciju i, prema tome, više prilika za neuspjeh. No, organizacije s uspješnim transformacijama vjerojatnije su od drugih u korištenju sofisticiranije tehnologije, poput umjetne inteligencije, Interneta stvari i naprednih tehnika strojnog učenja.
Promjene se događaju na svim razinama tijekom digitalne transformacije, posebno kada su u pitanju talenti i mogućnosti. Gotovo 70 posto svih ispitanika kaže da su se glavni timovi njihovih organizacija promijenili tijekom transformacije – najčešće kada su se novi čelnici upoznati s digitalnim tehnologijama pridružili upravljačkom timu.
Doista, dodavanje takvog vođe jedan je od ključeva uspjeha u transformaciji. Takav je i angažman uloga specifičnih za transformaciju – naime vođe pojedinačnih inicijativa i vođe ureda za upravljanje programima ili transformacije koji su puno radno vrijeme posvećeni promjenama. Još jedan ključ uspjeha je predanost vodstvu. Kada su ljudi u ključnim ulogama (i stariji čelnici organizacije i oni u ulogama specifičnim za transformaciju) više uključeni u digitalnu transformaciju nego što su bili u prošlim naporima za promjenom, vjerojatnije je da će transformacija biti uspješna.
Digitalno pametni vođe
Ostali rezultati pokazuju da je vjerojatnije da će tvrtke kad postignu uspjeh u transformaciji imati određene digitalno pametne vođe. Manje od jedne trećine svih ispitanika kaže da su njihove organizacije angažirale glavnog digitalnog direktora kako bi podržao njihove transformacije. Ali oni koji to čine imaju 1,6 puta veću vjerojatnost od ostalih da će izvijestiti o uspješnoj digitalnoj transformaciji.
Iako ispitanici kažu da mnoge digitalne transformacije ne uspijevaju poboljšati performanse i osposobiti tvrtke za održavanje promjena, lekcije se mogu naučiti od onih koji izvještavaju o uspjehu. Rezultati ankete sugeriraju korake koje tvrtke mogu poduzeti kako bi povećale svoje šanse za uspjeh tijekom transformacije:
1. Zamislite svoje radno mjesto.
Rezultati pokazuju da uspjeh zahtijeva i digitalno pametne čelnike i radnu snagu koja ima mogućnosti za postizanje promjena u digitalnoj transformaciji, što potvrđuju i druga McKinseyova istraživanja. Implikacije digitalizacije, automatizacije i drugih tehnoloških trendova na radnu snagu su značajne, a tvrtke će morati uložiti i zaposliti zaposlenike radikalno različitih vještina i sposobnosti. Bez obzira je li organizacija već započela digitalnu transformaciju, važno je da sve tvrtke kritički razmišljaju o načinima na koje bi digitalizacija mogla utjecati na njihovo poslovanje, u kratkom i dužem roku, i vještinama koje će im trebati da nastave. Jedan od kritičnih koraka je da organizacije razviju jasne strategije radne snage kako bi pomogle u određivanju digitalnih vještina i sposobnosti koje trenutno imaju – i koje će im trebati – kako bi ispunile svoje buduće ciljeve.
2. Nadogradite organizaciju
Kako digitalizacija zahtijeva nove načine rada, kao i promjene cjelokupne kulture organizacije, zaposlenici moraju biti osposobljeni za drugačiji rad i pratiti brži tempo poslovanja. Implementacija digitalnih alata i nadogradnja procesa, zajedno s razvojem okretnijeg operativnog modela podržati će ove promjene. Naravno, i vođe moraju igrati važnu ulogu napuštajući stare prakse (na primjer, nadzor i upravljanje). Budući da neće svi vođe imati iskustva da podrže ili donesu takve promjene, namjenski programi za razvoj vodstva mogli bi jednako pomoći vođama i zaposlenicima da naprave potrebne promjene u načinu razmišljanja i ponašanju.
3. Promijenite načine komunikacije.
Dobra komunikacija uvijek je bila ključni čimbenik uspjeha u tradicionalnim naporima za promjenu, a jednako je važna i u digitalnoj transformaciji. U digitalnom kontekstu, tvrtke moraju biti kreativnije u kanalima koje koriste kako bi omogućile nove, brže načine rada i brže promjene uma i ponašanja koje digitalna transformacija zahtijeva. Jedna promjena je pomicanje s tradicionalnih kanala koji podržavaju samo jednosmjernu komunikaciju (e-mailovi na razini cijele tvrtke, na primjer) prema interaktivnijim platformama (poput internih društvenih medija) koje omogućuju otvoreni dijalog u cijeloj organizaciji. Još jedan ključ za bolju komunikaciju je razvijanje konciznijih – i čak prilagođenijih – poruka za ljude u organizaciji, umjesto duljih komunikacija.
Ako vas zanima više o digitalnoj transformaciji, pozivamo vas na seminar Digitalna transformacija poslovanja za male i srednje tvrtke.