02. travanj 2022. Hrvoje Jovanović Prodaja, marketing i odnosi s javnošću
U 2022. godini, poduzetnike i građane očekuju brojne promjene i novosti u svakodnevnoj praksi.
Izmijenjen je Zakon o obveznim odnosima, a novine su stupile na snagu 1.siječnja ove godine. Tu su i izmjene Zakona o zaštiti potrošača koje će tek stupiti na snagu za mjesec dana, odnosno u svibnju 2022. radi usklađivanja s Direktivama (EU) 2019/771 i 2019/2161
Cilj i svrha donošenja Direktive (EU) 2019/771 je uklanjanje ključnih prepreka povezanih s ugovornim pravom koje ometaju prekograničnu trgovinu te doprinijeti pravilnom funkcioniranju unutarnjeg tržišta radi rješavanja problema s kojima se suočavaju potrošači i poslovni subjekti zbog složenosti pravnog okvira uz istodobno osiguravanje visokog stupnja zaštite potrošača utvrđivanjem zajedničkih pravila
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o obveznim odnosima (na snazi od 1. siječnja 2022. godine), dodatno regulira reklamacijski postupak, odnosno postrožuje mogućnost ostvarivanja prava na povrat novca ili zamjenskog uređaja, u slučaju kupnje proizvoda s nedostatkom. Izmijenjeni Zakon primjenjuje se na ugovore koji su sklopljeni nakon 1. siječnja 2022. godine.
Reklamacijski postupak sukladno novim odredbama ZOO-a primjenjuje se već od siječnja, a iznimno važne promjene koje će nastupiti u svibnju 2022. tiču se načina isticanja cijena proizvoda za vrijeme posebnih oblika prodaje (akcija, sezonsko sniženje, rasprodaja itd.).
Naime, u svibnju 2022. godine stupa na snagu novi Zakon o zaštiti potrošača, koji donosi niz izmjena koje se odnose na poduzetnike koji prodaju robu i usluge potrošačima.
Prema novim pravilima, poduzetnik će morati navesti najnižu cijenu koju je primjenjivao za određeni proizvod u zadnjih 30 dana prije provođenja posebnog oblika prodaje. Na taj način se kupcima pruža točna informacija jesu li taj isti artikl možda već mogli kupiti po povoljnijim uvjetima.
Također povećan je raspon iznosa novčane kazne od 10.000,00 kn do 500.000,00 kn za sve prekršaje koji se odnose na poduzetnike, a predviđena je i mogućnost izricanja kazne u iznosu od minimalno 4% godišnjeg prometa poduzetnika.
Nova pravila predviđaju zabranu objave lažnih recenzija usluga i proizvoda. Potrošači će u takvim i drugim slučajevima u kojima su bili podvrgnuti nepoštenoj trgovačkoj praksi moći tražiti nadoknadu štete.
I za kraj, jedna od važnijih i najduže očekivanih novosti je propisivanje zabrane stavljanja robe na tržište RH, uz tvrdnju da je identična robi na tržištima drugih država članica, iako se u stvarnosti značajno razlikuje po sastavu ili obilježjima – jednostavno rečeno, Nutella u Hrvatskoj mora biti identična onoj na tržištu Njemačke!